​Mandag - torsdag

Elektroterapi/NMES

Patrick Tomczyk Aarup

Fysioterapeut P.Ba.

Uddannet fra Fysioterapeutskolen på Københavns Professionshøjskolen i 2019. Har været tilknyttet FysioDanmark Gentofte siden Marts 2019. Har arbejdet i et halvt år i FysioDanmark Egedal/Ølstykke.

Arbejder sideløbende for Ballerup Atletik Klub som Fysioterapeut i Team Ballerup regi. Dertil er han ved at udgive en videnskabelig artikel omkring hjernerystelser.

Patrick er igang med idrætsfysioterapeutuddannelsen. Efteruddannelse: Cert. Vestlig akupunktur, Skulder, Muscle Energy Techniques, Akut og kronisk vestibulær svimmelhed og rehabilitering, Aldersrelateret træning 2.0 Team Danmark, Traditionel Kinesisk diæt herunder healing foods.

Interesseområder: Apopleksi, Sklerose, Parkinsons, Svimmelhed, Hjernerystelser, Ældre, Idrætsfysioterapi, Ryg, Nakke,

Holdtræning: Svimmelhed, Skulder, Styrke og Stabilitet, Generel Styrke

Praktisk og teoretisk temadag om NMES og elektrisk terapi v. Dorte Nielsen, ProAlign.

Temadag om indre-øre betinget svimmelhed, med fokus på vestibulær rehabilitering, Interacoustics Middelfart, Danmark 2018

Vestibulære lidelser og svimmelhed; undersøgelse, diagnosticering og behandling

Acute, episodic and chronic dizziness - diagnosis and treatment 5 dages kursus i Geilo, Norge af den Norske Lægeforening 2019

Nordisk Vestibulær Kongress 2019, København, Danmark

​Smerter

Udover muskelstimulering kan el-terapi behandling bruges som smertelindring af akutte samt langvarige smertetilstande. Da smerter ofte kan have mange årsager, er det vigtigt at finde frem til problemernes oprindelse, inden smertelindring (TENS - Transcutan Electric Nerve Stimulation) forsøges. Denne behandlingsform påvirker de sensoriske nerver, som er tykkere end de tynde smertenerver og undertrykker derfor opfattelsen af smerte ved at bedøve behandlingsområdet.

Man kan ligeledes øge stimuleringens intensitet under smertelindring således at musklerne aktiveres. Ved muskelaktivering øges udskillelsen af endorfiner, der fungerer som et smertedæmpende hormon, og dette bidrager til en øget lystfølelse og man vil opleve en højnet energi. Frekvensen af el-stimulationen kan bruges til at optimere udskillelsen af endorfiner, for at opnå et bedre og længeresigtet resultat.

Genoptræning efter operationer

Elektrisk stimulation er et helt oplagt supplement til genoptræning efter operationer, da man postoperativt taber en stor del af muskelstyrken. Især for patienter over 60 år vil genoptræningsperioden være forlænget, og det kan være svært at nå den fulde styrke igen.

Efter indoperation af et nyt knæ, kan man miste helt op til 80% af muskelstyrken i musklen på lårets forside. Ligeledes vil patienter efter skulderoperation opleve udfordringer med indskrænket bevægelighed, nedsat muskelkoordination og smerter som kan afhjælpes med elektrisk stimulation.

Kerneområder for behandling med elektrisk stimulation

● Rygsmerter

● Nakkesmerter

● Efter operationer

● Muskelrekrutteringsproblemer

● Slagtilfælde/Apopleksi (blodprop, hjerneblødning)

● Idrætsskader (Knæ, Skulder)

Elektrisk stimulering

I mange hundrede år har forskellige former for elektricitet været brugt til at påvirke kroppens funktioner. I dag er elektroterapi en dokumenteret fysioterapeutisk behandlingsform og fællesbetegnelse for en lang række måder at behandle kroppen på med elektricitet, herunder muskelstimulering (NMES) - Neuromuscular Electric Stimulation. Inden for sportsverdenen er NMES hyppigt anvendt både til forebyggelse, restitution, behandling af skader og som præstationsfremmende behandling. De senere års udvikling af teknologien har medført, at der kan udarbejdes helt specifikke programmer til mange forskellige problemstillinger.

Hvordan fungerer det?

Behandlingsformen stimulerer den motoriske nerve til at skabe en muskelsammentrækning. Praktisk, påføres elektroderne under træningen, og el-stimulationen bidrager til aktivering af flere muskelfibre end normal styrketræning kan, og derved kan muskelmassen øges.

Hvorfor bruge det?

Muskler som er inaktive gennemgår en forandring, hvor de ændrer karakter, og bliver typisk svagere og mister deres udholdenhed. Anvendelse af NMES kan påvirke muskulaturen positivt, og bruges til at genvinde styrke samt udholdenhed på en effektiv måde. Ligeledes kan musklernes koordinationsrækkefølge optrænes.

Priser:

​Køb af apparat kr. 3.399,-

Leje af apparat pr. mdr. kr. 700,-

Køb af elektroder (holder 2-3 mdr) kr. 100,-​

På klinikken bruges el-terapi til muskelstimulering eller smertelindring, hvor der gennem elektroder på huden, sendes impulser til den underliggende muskulatur. Impulserne der udsendes kan enten bruges til at stimulere musklen til aktivitet som fx efter en knæoperation eller områder med nedsat muskulær aktivitet fx grundet smerter.

Elektrisk stimulering kan give DOMS (træningsømhed), og derfor kræver behandlingsformen gradvis tilvænning. Mange føler snurren, og synes at det er en underlig oplevelse, at man ikke længere har fuld kontrol over sine bevægelser.

Behandlingsformen kan ikke benyttes, hvis man har nedsat muskelstyrke efter læsion af den perifere nerve under operation, eller ved tryk på den perifere nerve som fx efter en diskusprolaps.

Opmærksomhedspunkter
● Graviditet
● Pacemaker
● Skader på lymfesystem

Ovenstående punkter udelukker ikke brugen af elektrisk stimulation, men oplys fysioterapeuten inden behandlingsstart.

Supplerende læsning

✰✰✰✰✰