​Mandag - torsdag

Behandling af svimmelhed

Silje Marie Midtun

Fysioterapeut

Uddannet fysioterapeut på Københavns professionshøjskole i 2011.

Kandidat i manuelterapi fra University of Melbourne i 2013 og supplerende uddannelse i manuelterapi fra Universitetet i Bergen.

Efteruddannelse indenfor: Vestibulære sygdomme, patienter med vedvarende svimmelhed, nakkesvimmelhed og differentiel diagnostik.

Hos FysioDanmark Gentofte Fysioterapi varetager fysioterapeut og manuelterapeut Silje Marie Midtun udredningen af patienter med svimmelhed.

Priser på behandling

1. konsultation 60 min

Pris​: 750 kr.

Normal beh. 45 min.

Pris​: 550 kr.

​Tilskud fra Sygeforsikringen danmark

​”Et skræddersyet behandlingsforløb til dig”

Der findes ikke en kogebogsopskrift til behandling af svimmelhed.

I fællesskab med Silje Maries ekspertise i svimmelhedens kompleksitet, og din motivation til at bidrage aktivt, finder vi sammen vejen tilbage til god funktion.

I et behandlingsforløb hos Silje Marie kan du forvente følgende:

• God tid til en personlig samtale
  • Grundig undersøgelse
  • Forklaring til årsag af dine symptomer
  • Vestibulær (ligevægtsorgan) rehabilitering
  • Kognitiv adfærdsterapi
  • ​Manuel behandling, herunder mobilisering- og manipulationsteknikker
  • Bløddelsbehandling
  • Dry needling (nålebehandling)
  • ​Øvelsesbaseret fysioterapi

Inden du kommer til behandling, har du måske været forbi egen læge,

øre-næse-hals læge og/eller en neurolog. Hvis du ikke er blevet undersøgt for din svimmelhed, vil Silje Marie vurdere om du skal udredes yderligere, inden behandlingsforløbet starter.

​Akut- og vedvarende svimmelhed

• Kom din svimmelhed hurtig og uventet? Så vil den tit være tilknyttet sygdomme eller skade i balanceorganet i det indre øre (vestibulær systemet)
  • ​Har du vedvarende gener efter den akutte opståede svimmelhed?
  • ​Har du svimmelhed efter en hjernerystelse eller piskesmæld?
  • Oplever du svimmelhed sammen med stivhed/muskelømhed i nakken?
  • ​Oplever du svimmelhed samtidig med stres eller angst?

Svimmelhed kan komme i mange varianter. Måske har du fået en diagnose, eller forklaring på hvorfor du er svimmel, men der findes også mange der ikke ved hvorfor de er svimle.

Svimmelhed i Danmark

Svimmelhed er et meget hyppigt forekommende symptom, som de fleste danskere vil opleve på et tidspunkt i livet. Svimmelhed er en subjektiv oplevelse, der kan beskrives på mange måder: omgivelserne snurrer rundt; du føler, at du selv snurrer rundt; nær besvimelse; kvalme; vanskeligheder ved at fokusere etc.

Svimmelhed kan opleves svært generende og skræmmende, men er sjælden en indikation på en alvorlig sygdom.

Det anslås at hver tredje danskere over 65 år vil opleve svimmelhed. 93% af alle henvendelser til vagtlægen vedrørende svimmelhed skyldes øresten (BPPV) ifølge sundhed.dk.

En række tilstande af svimmelhed kan med gode resultater behandles med fysioterapi - nedenfor beskrives de mest hyppige årsager til svimmelhed og relevante behandlingstiltag:

Øresten - Benign Paroxymal Positionel Vertigo (BPPV)

Betegnelsen står for godartet, anfaldsvis og positionsbestemt svimmelhed og udgør den hyppigste årsag til svimmelhed. Symptomerne på øresten er kortvarig (under et minut) svimmelhed, som udløses af hovedbevægelse, fx når man vender sig i sengen eller drejer hovedet.

Balanceorganet i det indre øre består af tre buegange, der er placeret vinkelret på hinanden. I selve buegangene findes der væske og ved bevægelse af hovedet, skabes der en bølgebevægelse, hvorpå der sendes besked til hjernen om, hvilken retning hovedet er i. Denne mekanisme forudsætter at ørestenene sidder som de skal. Ved BPPV kan disse små sten flytte sig ud i buegangene, og derved skabe en forsinket information til hjernen om, hvilken retning hovedet er i. Resultatet bliver at der opstår svimmelhedsanfald.

Tilstanden behandles ved at bevæge ørestenen tilbage til dens udgangspunkt med en simpel og effektiv manøvre. Den efterfølgende behandling består af Vestibulær-Rehabilitering.

Virus på balancenerven (Neuritis vestibularis)

Ved virus på balancenerven opstår der pludselig og kraftig svimmelhed, ledsaget af kvalme eller opkastninger. Årsagen er en betændelse af nerveforbindelserne i det indre øre. Når nerverne er betændt, vil impulserne fra nerverne til hjernen forstyrres, dette vil opleves som svimmelhed og faldtendens mod den syge siden. Vestibulær rehabilitering og balancetræning har god effekt på virus på balance-nerven.

Meniére Syndrom

Meniére skyldes en sygdom i labyrinten i det indre øret, og kendetegnes ved svimmelhed, kvalme, opkastninger, hørenedsættelse, trykken for øret samt tinnitus. Sygdommen rammer oftest kun det ene øre.

Sygdommen er kendetegnet ved at der opleves spontane svimmelhedsanfald og opblussen af symptomer, med varighed mellem 20 minutter til 12 timer. De mellemliggende perioder, kan være præget af balance udfordringer.

Behandlingen består i at mindske nogle af de kroniske følgevirkninger, såsom kronisk ubalance og bevægelsesrelateret angst.

Nakke-relateret svimmelhed (Cervikogen vertigo)

Nakke relateret svimmelhed kendetegnes ved ustabilitet og nedsat balance. Svimmelheden udløses ved bevægelse af nakken eller når nakken er i bestemte positioner.

Der antages at nakke svimmelhed skyldes ændringer i den neurologiske kommunikation mellem nakkens sansereceptorer (dybereliggende muskulatur, sener og led), det indre øret (vestibulær sansen) og synet. Ændringer i den neurologiske kommunikation kan medføre fejlbesked til hjernen, der kan resultere i svimmelhed.​

Hjernerystelse (Contusio cerebri)

Hjernerystelse kommer af en direkte kraft mod hovedet, nakke eller krop der resulterer i et traume hvor hjernen slår mod kraniet. Traumet kan resultere i mikrostrukturelle skader, inflammation i hjernen og metabolisk uligevægt. Nogle af de mest almindelige symptomer på hjerterystelse er svimmelhed, balance forstyrrelse, kvalme/opkast, hovedpine, koncentrations- og hukommelsesbesvær, udmattelse, lyd- og lysoverfølsomhed.

Langt de fleste vil opleve en bedring indenfor to til fire uger, men mellem 15% - 30% vi ha vedvarende gener i 6måneder til 2år efter hjerterystelsen. De vedvarende mén kan blandt andet skyldes skade i nakken, vestibulær dysfunktion og synsforstyrrelser.

Piskesmæld (Whiplash)

Piskesmæld er en betegnelse for den bevægelse hvor hovedet får en hurtig acceleration, efterfulgt af en deceleration. Under traumet kan nakkemuskler og ledbånd strækkes mere end vanlig, skade kan også komme i led/bruskskiver og nervetråder.

Ligesom ved nakke-relateret svimmelhed, kan der efter et piskesmæld forekomme forringet neurologiske kommunikation mellem nakkens sansereceptorer (dybereliggende muskulatur, sener og led), det indre øret (vestibulær sansen) og synet. Ændringer i den neurologiske kommunikation kan medføre fejlbesked til hjernen, der kan resultere i svimmelhed.

​Piskesmæld kan også føre til nedsat funktion i de øvre nakkehvirvler og nedsat udholdenhed af nakkens stabiliserende muskulatur. Resultatet er stivhed i nakke, der igen fører til begrænset bevægeligheden af nakken og den øvre ryg.

Behandlingstiltag

Vestibulær rehabilitering (VR)

Forskning viser, at en aktiv træningsform, der hedder vestibulær rehabilitering (VR) er til stor hjælp for mange der lider af svimmelhed. VR har til formål at forbedre blikstabilisering og balance samt at reducere oplevesen af svimmelhed. Hovedelementet i VR er ”bevægelse” og der benyttes øvelser der provokerer din svimmelhed. Behandling er symptomdrevet, dvs., at hvis du har svært ved, at holde blikket stabilt når du går, så er det det der trænes.

Kognitiv adfærds terapi (CBT)

Ikke alle bliver raske af VR, da er det mange der oplever god effekt af CBT. Mange patienter med svimmelhed udvikler strategier for at komme gennem deres hverdag. Strategierne kan i starten være til hjælp, men over tid kan strategierne udvikle sig til mønstre, som stopper dig til at blive bedre, og måske endda står i vejen for at opnå en god behandlings effekt.

Essensen bag CBT er at hjælpe dig til at ændre din tolkning av svimmelheden. Der er fokus på den associeret frygt der følger med svimmelheden, hvilken symptomer oplever og hvilken strategier du har for at undgå av svimmelheden kommer tilbage.

Manuelle behandlingsteknikker

Mange patienter der lider af svimmelhed har gener fra nakken. Med de manuelle behandlingsteknikker, fokuseres det på at genoprette normal funktion i led og muskler, og lindre smerte. Behandlingen vil også suppleres med øvelsesbaseret fysioterapi. Læs mere om manuelterapi under specialebehandlinger.

I behandling hos Silje Marie, vil der være fokus på de symptomer du kommer med og ikke kun din eventuelle diagnose. Således kan behandlingstilbuddet have en positiv effekt, på flere af de udfordringer du er kommet med.

✰✰✰✰✰

​Vurderet 4,6 ud af 5 anmeldelser på baggrund af 11 anmeldelser